måndag 11 maj 2015

Sunbonnet Sue


Jag började sy detta tidigt på året som present till en kompis blivande baby (de visste det skulle bli en flicka och mamman är galen i rosa).



Sen krånglade min maskin med att sy sick-sack när jag sydde och jag började bli tveksam om det blev snyggt med de här tygerna. Var och är fortfarande tveksam till om mamman hade gillat det. Lämna gärna kommentarer om vad ni tycker om tygvalet. Säg vad ni tycker för jag tål det!

* * * 

Jag har sån tur att jag har en mamma som har handarbetsaffär och har vuxit upp med allehanda handarbete. Dock inte lappteknik, även om mamma när jag var lite äldre sydde sig ett dubbelsängsöverkast genom att sy hexagoner ihop för hand. 

Dessa tygerna har jag fått av min mor ... och då menar jag inte lite utan mycket av dessa två tyger. Har även fått min skärmatta och skärkniv av henne. De är väl använda av henne till att skära matt-trasor med men de fungerar väldigt bra ännu. Jag har ännu inte behövt byta skär i kniven. Jag är väldigt tacksam för allt det hon lärt mig och för de tyger och grejor jag fått.

* * *

Sen blev projektet som sagt undanlagt. Hör gärna av er om ni tycker jag ska sy det klart som ett babytäcke. Då vill jag gärna ha tips på storlek. Har försökt läsa mig till men inte kommit på någon bra storlek.

Nåväl detta projekt som blev ett UFO är sytt med användning av dessa två böcker:


I denna hittade jag mönstret till Sunbonnet Sue. Hon syns till och med på framsidan av boken.


I denna boken hittade jag mönstret till övriga block, rosettblock, och själva täckets utformning.

Jag var på väg att länka till Majas bokutmaning dit man kan länka när man sytt något ur en bok och då är man med i hennes bokutmaningslotteri som har dragning i slutet av varje månad. Kom sedan på att det man sytt säkert ska vara färdigsytt. Jag får vara med i Majas bokutmaning när jag sytt det klart.

Hoppas er måndag har varit bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar