lördag 11 juli 2015

Kassakvitto och flygande gäss!

Igår kväll efter en hel dag utan något sytt vid min kära symaskin hade jag lite abstinens. Jag gick upp till min syhörna en stund och funderade vad jag skulle hitta på. Har inte något på gång ... jo egentligen. Men det är några saker som måste mogna lite. Jag måste fundera på hur jag vill ha det och det kan ta ett tag ibland.

Jag har länge velat testa att sy på kassakvitton ... eller jag tänkte mig sy på paperpiecingpapper istället men principen kassakvitto i alla fall.

Jane Gardner med sin blogg: http://janegardner.blogspot.se/ inspirerade mig med kassakvitton genom en kvilt hon gjorde med kassakvitton och block med applicerade hjärtan. Jättesöt! Det är en av funderingarna jag har med ett av mina projekt, mina hjärtan. 

Sagt och gjort ... jag mätte ut på mitt paperpiecingpapper en kassakvittobred bit så stor som jag skulle kunna ha mellan mina hjärtan och började sy. Jättekul! Jag blandade hej vilt från mina scrapslådor. Nu sydde jag bara en liten, liten remsa sedan pockade mannen och en tallrik jordgubbar på uppmärksamhet. Jag hann i alla fall upptäcka att det var jättekul och gick jättefort! Ett bra sätt att göra av med sina scraps på.



Nu är det bara att bestämma sig för vad man i så fall ska ha det till och börja sy kassakvittton för glatta livet.

* * *

En annan sak jag länge velat prova, ännu längre än kassakvitton faktiskt, är att sy flygande gäss på paperpiecingpapper. För längesedan hos Eva i Ronneby, Guldtråden fick jag två A4-papper med mönster på flygande gäss, samma fast i två olika storlekar. Jag fick dem av en dam som också var hos Eva och gången innan hade jag beundrat hennes arbete med sina flygande gäss och nu hade hon kommit ihåg det och gav mig mönster. Jättesnällt!

Jag tänkte jag skulle sy mig ett underlägg med flygande gäss i. Har länge behövt mig ett underlägg som jag kan använda till min temugg och en assiett med macka, till frukost eller kvällsmat, att använda vid soffbordet eller var jag än ska äta.


Jag tog mig lite tid idag och provade sy dessa gäss. Väldigt roligt och det är ju rätt små bitar av tyget man kan använda. Jag tänkte bara använda blåa tyger i mina gäss.

Det blev mycket text idag så jag hoppas ni orkar läsa.

Jag önskar er en solig och varm lördag!

1 kommentar:

  1. Ja visst orker vi å lese :) For en herlig blogg du har! Og for et spennende eksperiment med disse kassakvitteringene! Jeg sydde en del på papir en gang midt på 90-tallet, og det var på mange vis mitt første møte med quilting. Vi har endelig fått noen få dager med sol i Midt-Norge, så nå får symaskinen en velfortjent pause...men jeg kjøpte noen fine, rosa stoffer i dag som bare MÅ brukes i nærmeste fremtid! Fortsatt god sommer til deg :) klem fra Liv Iren

    SvaraRadera