måndag 11 juli 2016

Återbruk grytlappar!

Tre grytlappar klara nu!


En rosa där jag har tagit gamla tyger.

Det gulliga med blommor på beige botten har jag för länge sedan haft gardiner i och detta tyget blev över när jag sydde gardinerna.

Det rosa med vita blommor hade jag några dukar i och gardiner.

En andra rosa är på gång.


Dessa är större än den rosa, som jag tyckte blev för liten, och dessa blev nästan lite för stora.

Det blå är tyg från en kasserad jeansskjorta och det melerade är från gardiner jag köpt på second hand.

Alla tre är vadderade med dubbel grytlappsvadd. Här ska jag inte bränna mig.

* * *

Jag kollade igenom mina blå scraps. De bitar som räcker till mitt Scrappy Roads täcke, 2 ½ ", sparade jag. Jag skar upp bitar som blev 1 x 1 ", 1 ½ x 1 ½ ", 
2 x 2 " och 2 ½ x 2 ½ " och la dem i små burkar.

 Nu slipper jag leta bland alla när jag ska sy mitt Scrappy Roads täcke.

Jag kom på att de minsta kan man ju inte sy ihop som vanligt för då blir det nästan ingenting kvar. Tänkte att man kan nog sy fast dem på en tygbit och sedan har en enfärgad hel bredvid ungefär såsom jag har lagt ut dem här:


Men det får vänta. Kanske det blir på ett annat sätt när jag väl börjar sy av dem.

Måste ju göra likadant med alla de andra färgerna också.

Jag fick känslan av mini-mini kakelplattor när jag la ut dem.

Idag länkar jag som vanligt till Bambis Visa och berätta. Där kan man hitta mycket fint man vill göra.

Nu ska jag börja med att rita mönster och sy mig en blus.

Trevlig måndag!

5 kommentarer:

  1. Dina grytlappar är jättefina! Jag skär också upp en del av mitt scraps i mindre rutor. Din idé att sy fast de minsta rutorna på ett annat tyg är mycket bra!!

    SvaraRadera
  2. Härliga grytlappar i härliga färger du sytt.

    SvaraRadera
  3. Härligt med återbruk i dina fina grytlappar.
    Scraps är roligt att jobba med,lycka till!!

    SvaraRadera
  4. Tack Titti för din inspiration och länkning idag till Visa och Berätta måndag!!Bambi

    SvaraRadera
  5. Flotte grytekluter, og jeg syns alltid det er kjekt med gjenbruk. God ide å skjære scrap i kvadrater. Det gjør jeg også, og har i mange forskjellige størrelser. Fra 5x5" og nedover.

    SvaraRadera