lördag 9 juli 2016

Paper-piecing!


Kvickt och lätt fick grytlappen jag sydde sent igår kväll en kompis.

Jag hade tänkt ha det mörkblå bakgrundstyget som både baksida, kant och hängband men det räcker inte till kant så jag får tänka om.

Funderar också på att bara ha enkel grytlappsvadd till dessa. Jag har förstått att de flesta använder det till sina grytlappar.

Att sy toppen till en grytlapp i paper-piecing går som ni förstår rätt så fort. Jag skulle kunnat sy flera stycken med hjärtan i både rosa, lila och grönt. Problemet är bara att jag inte har bakgrundstyg hemma.

Jag ska räkna ut hur mycket jag behöver och sedan ha det med i tankarna när vi åker iväg nån dag på semester. Då ska jag givetvis kolla in både quilttygaffärer och vanliga tygaffärer och fylla på det jag tycker jag behöver.

Första semesterveckan är slut och jag har verkligen hunnit sy en hel del. Både det jag ville och det jag behövde göra som blivit liggande och retat mig där det har legat. Det känns jätteskönt!

Nu ska jag fortsätta med kant runt mitt lapptäcke och sy kläder till mig. Tänkte börja med en klänning jag hittade mönstret till i en gammal tidning, Sömnadsmagasin 3/2010. 

Vis av skadan från i våras då blusen jag sytt var för stor tänker jag sy upp klänningen i en bit lakansväv jag har hemma.

Tänkte att jag kan ha den klänningen hemma om jag sen färgar den i en häftig färg. Färg gillar jag ju!

Trevlig lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar